Út- és autópálya építés

Az útépítés a modern közlekedés egyik sarokköve. Ahhoz, hogy minél gyorsabb, hatékonyabb és biztonságosabb közlekedési rendszert alakítsunk ki, jó minőségű utakra és autópályákra van szükség.

Egy hosszabb út vagy autópálya azonban több tíz, de akár több száz kilométernyi betonaszfaltból áll, amelyet útburkolati jelzések, jelzőlámpák, jelzőtáblák és egyéb a forgalomban használt közlekedési eszközök egészítenek ki.

Az utak és autópályák építési minősége tehát kiemelkedő jelentőséggel bír.

Éppen ezért egyáltalán nem mindegy, hogy ki, hogyan és milyen körülmények között végzi a kivitelezést, hiszen a végeredménynek komoly terhelést kell majd kibírnia a mindennapok során, ugyanis rengetegen fogják használni, kis- és nagy súlyú járművekkel egyaránt.

Az ilyen jellegű építkezések esetében tehát igen fontos, hogy a megépült és átadott utak milyen minőségi-, tartóssági- vagy megbízhatósági jellemzőkkel bírnak.

Az alábbiakban bemutatásra kerül, hogy az út- és autópálya építések során milyen folyamatok játszhatnak döntő szerepet, milyen faktorok befolyásolják a kivitelezés minőségét és hosszát, valamint milyen gépekkel és eszközökkel dolgoznak a kivitelezést végző csapatok.

Út- és autópálya építés

Az olyan komplex munkálatok, mint az útépítés vagy az autópálya építés rengeteg elemből tevődnek össze.

A feladat bonyolultságát és volumenét jól szemlélteti, hogy hazánkat már több, mint 1000 kilométernyi autópálya szeli át. Magyarország gyorsforgalmi úthálózata pedig hamarosan több ezer kilométeresre bővülhet a jelenleg is épülő autópályáknak köszönhetően.

Az autópályák megnevezését egy “M” betűvel és egy számmal jelöljük, mint például “M1” vagy “M7”. Azt gondolhatnánk, hogy az “M” országunk kezdőbetűjét jelöli, de valójában nincs köze az elnevezésnek Magyarországhoz. A nagy “M” betű a “motorhajtású” rövidítése, ami lényegében azt jelenti, hogy kizárólag motorhajtású járművek hajthatnak rá az adott útra.

Az útépítések során használt leggyakoribb alapanyag az aszfaltbeton. Az aszfaltbeton alapanyagai (a primer kőzetek) piaci árváltozása jelentős hatással bír a kivitelezés anyagi értelemben vett végeredményére, az alapanyagok geológiai tulajdonságai pedig a kivitelezés minőségét befolyásolják jelentősen.

Szerencsére Magyarország ebből a szempontból kiemelkedően jó adottságú országnak számít, az itt található kőzetek és alapanyagok ugyanis rendkívül jó minőségűek.

Ám sajnos hazánk sem kivétel az egész világot sújtó globális trend alól, amely az ásványkincsek kimerülését vetíti előre. Ez az egyik fő mozgatórugója az útépítési iparág folyamatos technológiai fejlesztéseinek, amelyek jókora része az új alapanyagokban rejlő potenciál kiaknázását tűzte ki céljául.

Az “útépítés” kifejezés bár egyszerűen hangzik, ám jóval többet jelent, mint azt elsőre gondolnánk. Az alábbi tevékenységeket foglalhatja magában:

  • Autópálya tervek készítése
  • Út aszfaltozása
  • Járda építése
  • Kerékpárút építése
  • Tér aszfaltozása
  • Parkoló aszfaltozása
  • Műfüves pálya alatti aszfaltozás
  • Viacolor / térkő lerakása

Mindezek nem csak új projektként valósulhatnak meg: a felújítási- és helyreállítási munkálatok is közéjük tartoznak.

Az út minőségét alapvetően két nagy faktor befolyásolja:

  • Belső körülmények
  • Környezeti jellemzők

Belső körülményeknek tekinthetőek például a beépített alapanyagok minősége, a megrendelő igényei, a kivitelező csapat szaktudása vagy a két szereplő közötti hatékony együttműködés. Ezzel szemben környezeti jellemzőnek számítanak az olyan természeti adottságok és jelenségek, amelyek nem az útépítésben részt vevő felektől függenek, mint például a csapadék mennyisége, a levegő páratartalma, az olvadás- és fagyásciklusok váltakozása, a talajvíz mennyisége és mélysége, valamint az általános hőmérséklet. Mindezek rendkívül nagy hatást gyakorolnak a készülő út minőségére, tartósságára vagy akár méretezésére.

Annak érdekében, hogy mind a belső, mind pedig a külső tényezőket a kivitelezés szempontjából leginkább kedvező módon alakítsuk és használjuk, hozzáértő, nagy tapasztalattal rendelkező, precíz és hatékony kivitelezőre van szükség. Emiatt az olyan komplex projektek esetében, mint az út- és autópálya építés, elengedhetetlen a professzionális, összeszokott, hatékonyan együtt dolgozó csapat.

Útépítés és autópálya építés Magyarországon

Vállalkozásunk fő tevékenységei közé tartozik az ömlesztett áru értékesítés, a munkagép bérlés és a fuvarozás mellett a nagytömegű földmunkavégzés is. 

A Pilis-Logistic Kft. jelentős mennyiségű kiemelt projekten végzett nagyvolumenű munkákat mind elszállítóként, mind pedig beszállítóként egyaránt, legyen szó akár:

  • út- és autópálya építésről
  • projektszállítások nagy mennyiségben történő kivitelezéséről
  • mélyépítésről
  • komplett kivitelezésről

Gépparkunkban minden olyan munkaeszköz megtalálható, amely az utak építésével járó komplex folyamatokhoz szükséges, a teljesség igénye nélkül például:

  • 1 db dózer
  • 2 db lánctalpas kotró
  • 1 db gumikerekes
  • 2 db homlokrakodó
  • 2 db kotró rakodó
  • 2 db bobcat kompakt rakodó
  • 2 db minikotró
  • 1 db patkahenger
  • 7 db billentős tehergépkocsi (4 tengelyes)
  • 2 db billentős tehergépkocsi (3 tengelyes)
  • 2 db billentős tehergépkocsi (2 tengelyes)
  • 12 db nyerges billentős tehergépkocsi
  • 30 db autódarus tehergépkocsi
  • 35 db nyerges tehergépkocsi
  • 2 db nehézgépszállító trailer
  • 2 db Mercedes unimog (seprőgép, locsolóautó, hókotró)

További információért és versenyképes áraink megismeréséért kérjen tőlünk árajánlatot!

Felkeltettük érdeklődését?

Kérjen ajánlatot emailben, vagy hívjon minket telefonon!